9 en 10 juli: de avonden

10 juli 2013 - Qingdao, China

De avonden van 9 en 10 juli zijn de moeite van het vermelden waard. Dinsdagavond namen Mia en ik een taxi naar het Duitse gedeelte van de stad, maar dat hebben we niet kunnen bekijken. We verzeilden namelijk bij strand 1, waar druk gebadderd werd, in het donker notabene. Een wandeling langs de boulevard en in de straten daar in de buurt leverde wat leuke plaatjes op. Wat ik niet gefotografeerd heb zijn alle pakken gedroogde vis en zeedieren, die in platgeperste pakken in de winkels liggen. De geur in die winkels deed me sterk denken aan de geur die op de Lofoten zo aanwezig is, waar klipfisk (stokvis) te drogen hangt.

We aten bij een TL-balk-Chinees, waar we wel enigszins met samengeknepen billen op onze stoel zaten. Schoon was anders.... Men deed ons de suggestie om vis te eten. Nou prima, goed idee. En hup, daar kwam-ie langs in een schepnetje. Ik heb even de handen voor Mia's ogen gehouden, anders had ik die hele vis alleen moeten opeten....Tijdens het wachten op het eten wilden verschillende meisjes met ons op de foto. Daar gaat kijken aan vooraf en overleggen met paps of mams, met opstaan en weer gaan zitten, giechelen, met de mobile spelen en uiteindelijk dan toch op die witte dames afstappen om de drie zinnen Engels te gebruiken die ze kennen. Prachtig!

Op woensdag vertrok een groepje na de stage onder leiding van Renate naar de theewinkel. Onderweg kwamen we kleine katjes en hondjes in benches tegen voor de verkoop. Je zou er zo eentje in je tas stoppen!

De theemeneer was een kennis van Renate. Hij liet ons 4 verschillende thee's proeven. En daarna begon het Grote Kopen; iedereen wilde wel thee, een blikje of een theepotje meenemen. En dat lukte aardig.

MIa en ik wandelden nog wat over een te krap marktje en aten een kruising tussen een gebakken ei en een flensje, maar dan flink groot. Het ging er wel in.