29 juli: thuisreis China - Amsterdam

29 juli 2013 - Amsterdam, Nederland

Laat ik om te beginnen hier een dik compliment maken aan Dimsum Reizen in Utrecht. Dankzij hun reisaanbod, hun keuze aan hotels, excursies en adviezen hebben we meegemaakt en gezien wat in dit blog te lezen valt. En alles was prima geregeld; we werden verwacht, chauffeurs en gidsen stonden waar we ze nodig hadden, kaartjes lagen klaar of werden voor ons opgehaald. Ongetwijfeld kun je goedkoper op reis als je zelf ter plekke een taxi regelt, met de bus of de metro gaat. Maar als je ergens niet bekend bent en je hebt niet veel tijd om zaken ter plekke uit te zoeken, en bovendien, je spreekt de taal niet, dan is het heel prettig als de belangrijkste zaken gewoon geregeld zijn. Dus,  Sharon, als je dit leest, dank je wel voor de organisatie! Mogen er maar veel klanten naar je toe komen voor jullie heerlijke Dimsummetjes!

Wat valt er nog te vertellen over deze laatste dag? Door het megadrukke maandagochtendverkeer van Shanghai zijn we op tijd op Pudong Airport gekomen, hebben alle securitychecks overleefd (tassen leeg, schoenen uit, wat een gedoe), hadden zakmessen niet en moneybelts wel in onze handbagage en op ons lijf en belandden in het juiste KLM-toestel naar Amsterdam. Onze laatste Yuans nog uitgegeven...is niet moeilijk...nog even je creditcard gebruiken evenmin....

Nu zitten we met veel mensen in de lucht, altijd weer een bijzonder idee. De collega's van Marlous, waarmee ze naar Shanghai is gevlogen, hebben zo'n beetje allemaal een praatje met ons gemaakt en ons de groeten van Marlous gedaan, die ze vanochtend in het hotel natuurlijk nog gezien hebben. Marlous vliegt vanavond terug naar Amsterdam. Het is half zes Beijing-time als ik dit schrijf; in Nederland begint men trek in de lunch te krijgen. We komen aan om kwart over vijf lokale tijd, nog zes uur vliegen. Voor ons gevoel is het dan kwart over elf 's avonds. Dan de auto halen van Lang Parkeren en naar huis.

In de epiloog hoort een terugblik, het benoemen van de essentie. Ben ik daartoe in staat, met mijn neiging tot het kijken naar details? Ik heb, heel oppervlakkig, een maatschappij gezien die totaal verschillend is van die, waaruit ik ben voortgekomen. Het is makkelijk om te zeggen: onze manieren zijn beter, maar alles heeft zijn reden, zijn context, zijn historie. Mensen zoeken overal ter wereld een eigen plek, bestaansrecht, liefde, geborgenheid, zingeving. En afhankelijk van de omstandigheden worden daar vormen aan gegeven, ontstaan gewoontes en regels. Overal ter wereld speelt macht een rol; is aan de ene kant bron van ellende, aan de andere kant het vehicel waarmee rijkdommen bijeen gebracht zijn, wereldschatten zijn ontstaan, waardoor vandaag de dag cultureel erfgoed uit vroeger tijden te bezichtigen valt.

Niet oordelen, slechts aanschouwen, verwonderen, in je hart bewaren.

Ik vond de stagereis met Qing-Bai een bijzondere ervaring. Qing-Bai, bedankt voor het organiseren; ik hoop dat nog meer studenten enthousiast worden om mee te gaan naar China.

Dat Erik met me mee ging om samen de reiservaring China op te doen, daar ben ik heel blij om.

Dank dat jullie met mij, met ons, zijn meegereisd door mijn weblog te lezen.

Hartelijke groet, nihao, Wilma

1. Paul:
    31 juli 2013
    Tja, het zit erop! Welkom terug in Nederland. Dank voor je verhaaltjes, je beeldende teksten en je foto's. Voor mij heb je Mia's verblijf nog meer beeld gegeven. Groetsels en tot ziens, ook namens Mia