30 juni: Qingdao verkennen

30 juni 2013 - Qingdao, China

Als je om 9 uur wakker wordt en dan niet direct naar beneden holt voor het ontbijt, dan ben je te laat, dus. Klokslag half tien is het ontbijt weg, foetsie, afgedekt. Gelukkig hadden we een yoghurtje op de kamer, thee en koffie en daar hebben we ons mee vermaakt tot een uur of 12, ook uit clementie met ons moeie lijf en doffe, duffe reishoofden.

Daarna togen we op pad, tegenover het hotel de straat uit naar de boulevard. De zeelucht kwam ons tegemoet, de zon scheen en de temperatuur was prima. Er was genoeg om ons aan te vergapen: enorme gebouwen langs de hele kustlijn, kunst op de kade en in parkjes, mensen, die wier uit het water vissen, flaneren, fietsen, bellen blazen en zich kennelijk verbazen over twee westerse vrouwen, die zich verbazen over alles wat ze zien en foto's maken van elkaar, terwijl de ander 'n foto maakt. Want wij kijken naar hen en zij naar ons, zo werkt dat.

We dachten langs de boulevard wel een leuk eettentje te vinden voor de brunch, maar dat viel tegen. We liepen een enorm eind langs de boulevard tot we over een marktje richting stad koersten en via een busparkeerterrein (met gevaar voor eigen leven) in een winkelstraat terechtkwamen. Een jongen uit een schoolklas oefende zijn Engels nog door: 'hello girl" naar Mia te roepen. Da's wel lachen.

Bij Lisa's aten we (binnen, lekker airco) een Griekse salade (het zag er nogal keurig en westers uit, dus dat durfden we wel), zeevruchten in folie en paddestoelen in folie. Allemaal heerlijk! Daarna liepen we verder en belandden in een winkelgebied, waar links een foeilelijk gebouw stond met Gucci en Chanel op de gevel en rechts een plein met o.a. een MacDonalds met een rij ervoor.

Met name de jonge generatie is zeer modebewust; ze hebben lef en stijl, veel jurkjes met voile, extravagante schoenen met hoge hakken en plateauzolen, bijpassende accesoires, poppige snoetjes. Ook de jongemannen weten zich te kleden, of hip of keurige pakken met glimmende schoenen.

Het plein was tevens walhalla voor kindjes: uit de bestrating spoot water, waar het kleine grut de grootste lol had en de ouders erbij natuurlijk. Prachtig om te zien!

1. Nienke:
    1 juli 2013
    Een mooie eerste indruk! Leuk! Maarrrr.. een Griekse salade, wat is dat nou? Bij de lunch ga je toch zeker wel aan de noedels?
  2. Wilma van Maarschalkerweerd:
    1 juli 2013
    De rest was uiterst Chinees en vurrukkuluk!
  3. Karin:
    1 juli 2013
    Leuke verslagen, geniet ervan.
    Volgende keer weer leuke foto's erbij he?
    Liefs, Karin