30 juni: Qingdao verkennen, deel 2

30 juni 2013 - Qingdao, China

Na het waterballet met de peuters belandden we op, letterlijk, de autoboulevard. De hele Olympische pier stond vol dikke, nieuwe luxe bakken. Het gaat goed met China, zo te zien. Een ander teken van de welvaart waren de stands van appartementontwikkelaars. Er wordt veel gebouwd hier in Qingdao, terwijl het al vol lijkt te staan met torenhoge flats en kantoorgebouwen. Ongelooflijk. 's Avonds zijn veel gebouwen verlicht, voorzien van lichtshows en dat met de top in de wolken geeft een bizar effect.

Van de auto's begaven we ons terug naar het hotel om ons op te doffen voor het welkomstdiner met de hoge dames en heren van het ziekenhuis en de gemeente Qingdao.

We werden met een busje (met gordijntjes en gehaakte stoelhoezen) naar een hotel verderop gebracht en kregen van dr. Li Jie onze plaats aangewezen aan een van de vier ronde tafels (met draaiplaat). Als bestuurslid van de NVA viel mij uiteraard de eer te beurt om aan de directeurentafel te zitten. Ik was er al een beetje bang voor.

Een officieel diner is een verhaal apart. Speeches volgen elkaar op en na iedere speech is het ' ganbei' (proost) en in principe sla je dan je glaasje bier in een keer achterover. Nu zijn het kleine glaasjes maar toch. Een andere gewoonte is dat de gastheren van een tafel bij de andere tafels langs gaan om een paar aardige woorden te zeggen en een toast uit te brengen. Nog meer ganbei!

Er werd veel Chinees gesproken aan onze tafel. Vooral de directeur van het ziekenhuis combineerde zijn heftige betogen met expressieve gezichtsuitdrukkingen, dus we vermaakten ons wel. De directeuren werden trouwens aangekondigd als ' leider'. Ondertussen werden de draaiplateaus doorlopend gevuld met gerechten van uiteenlopende aard. Mia's tafel werd verrast met een gerecht met kwal; niet te eten volgens haar. Het ergste wat ik bij ons langs zag komen was een gefrituurde kippenkop. Ik kwam niet onder een kort speechje uit, maar dat hoort erbij. Weer een ervaring rijker!

1. Elly je zus dus:
    3 juli 2013
    Wat leuk al die foto's en verhalen. Een heel andere wereld geweldig om dit mee te maken.zorg wel dat je gezond blijft.Ik ben gisteren met mama n aar de opticien geweest en een bril uitgezocht dat duurde maar !!twee uur.Geniet van je verblijf , knuffel van je zus