3 juli: Acupuncture and Massage Department

3 juli 2013 - Qingdao, China

Woensdag 3 juli stond Tuina, Chinese massage, op het programma: Mia op de kinderafdeling, Cynthia, Leonie en ik vervoegden ons bij de volwassenen. De rest van de groep zwermde uit over de afdelingen en gebouwen.

Dr. Mao, een kleine, zeer vriendelijke arts, die perfect Engels spreekt, zette ons meteen met z'n drieen aan een behandelbank om de basisbeweging van Tuina te oefenen. Dat valt niet mee, soms gaat het even goed en dan ineens weet je niet meer wat je aan het doen bent. Intussen liet dr. Mao zijn knokkels over de ruggen van de ene na de andere patient gaan. Hij stond daarbij op een kistje omdat hij er anders niet bij kon. De houten banken kraakten.Daarna werden er 8-10 enorme cups geplaatst, die overigens van de ene patient in de kast, van de kast op de volgende patient gingen. Na het cuppen klom Mao weer op zijn kist en manipuleerde de rug, de nek of rekte de benen van de patient. Er liepen nog een dokter en 3 assistenten rond, allemaal in een kamertje van 6x4 m. Het was er dan ook bloedheet.

Later kwam er nog een filmploeg langs, die er ook nog bij moest. De Hollandse stageploeg is Nieuws; we staan in de krant en zijn op de lokale tv geweest. Voor een opname diende de arts met de stagiaires Iets Erg Interessants te doen: praten, prikken, massagebeweging maken en zelfs mijn 'aantekeningen maken' werd gefilmd. 's Middags had dr. Mao tijd om gezellig met ons te chatten over de toekomst van TCM in Europa, bewustwording etc. Dat werd een mooie ontmoeting.

Tussendoor mochten we aanwezig zijn bij de Nurse TCM competition. Daarover meer in een apart reisverhaal.

1. Marleen van der Veen:
    4 juli 2013
    Hai Wilma, door de manier waarop je schrijft, zie (en voel) ik het voor me! Weer een leuk verslag.
    Mag ik je blog ook aan anderen laten weten die geïnteresseerd zijn? Die wellicht volgend jaar mee willen op stage? Groeten aan de reisgenoten.
  2. Wilma van Maarschalkerweerd:
    4 juli 2013
    Ha Marleen, ik heb Hans zojuist toestemming gegeven om mijn blog door te geven aan studenten. Geen probleem, leuk als mensen meegenieten en vooral als jullie volgend jaar weer een reis volkrijgen!

Groet,
    WIlma