5 juli Diagnostiek bij dr. Feng

5 juli 2013 - Qingdao, China

Vrijdag, alweer de laatste dag van onze eerste stageweek. Voor ons gevoel zijn we hier al weken. Vandaag mochten Yvonne, Liesbeth, Henny, Mia en ik naar gebouw D afd. 6F, de nierafdeling. We werden door dr. Feng Guang Qing, zeg maar Nilson, met een innemende glimlach in een kamertje gestald. Wachtend op zijn terugkeer ontdekten we, uit het raam kijkend, een bijzonder gebruik van een vijver (zie foto's), commentaar overbodig.

Dr. Feng begon met ons te vragen wat TCM voor ons inhield. Toe maar...daar krijg ik het meteen warm van. Elk antwoord ontving een welwillend geknik; we hadden het allemaal een beetje goed kennelijk. De tweede vraag was wat je doet bij de anamnese. Daarna nam hij ons mee naar zaal voor 2 patienten.

De eerste was een corpulente manager van 45, die met een rood hoofd lag te transpireren in bed. Klacht: oedeem in de benen. Onze uitdaging was de anamnese afnemen: brand maar los met je vragen. Pfft, weer warm. Waar we vastliepen hielp dr. Feng ons vriendelijk weer op weg. Na tong kijken, pols voelen en oedeem vaststellen togen we naar de volgende patient, een dame van 61, die met koorts was binnengekomen. Hier hetzelfde patroon: vragen, kijken, voelen, ruiken. We werden geconfronteerd met een bijzonder fenomeen: nierpatienten (deze mevrouw bleek cystenieren te hebben, die Liesbeth knap uit de tong haalde) komen hier naar het ziekenhuis voor onschuldige zaken als koorts, een simpele darminfectie of een keelinfectie. Er zijn geen huisartsen, dus de eerstelijns zorg wordt door de polikliniek gegeven. Of mensen gaan naar de specialist, waar ze eerder onder behandeling waren. Zo sta je dan je best te doen een serieuze pathologie te vinden en voel je je bijna gedesillusioneerd omdat de patient een griepje blijkt te hebben.

Vervolgens bespraken we de twee patienten, wat is de Biao, wat de Ben. Dr. Feng hielp ons door steeds een aantal vragen c.q. hypotheses voor te leggen. En zo kwamen we er wel uit.

's Middags nog een patient: chauffeur van 48, heeft koorts nadat hij met de airco aan in zijn cabine in slaap is gevallen. Zijn historie met nierklachten bracht hem hier. Met zijn allen en dr. Feng's hulp kregen we het plaatje wel weer compleet.

De bespreking daarna vond plaats in dr. Feng's werkkamer, waar bureau, kasten, een bed en een gammel tafeltje en veel spullen een plek hadden (zie foto's voor de wasbakhoek). We kregen thee en een vraag, die we in overleg ieder op een blaadje mochten beantwoorden (eh..en met behulp van Mia's I-pad). Vervolgens moesten er nog foto's gemaakt worden. 'You are all so beautiful', verzuchtte dr. Feng 's ochtends. We hebben maar niet gezegd wat we van hem vonden...
dr. Feng, zucht....

Mogen wij nog een dagje dr. Feng, Marijke?