3 juli: Nurse TCM Competition

4 juli 2013 - Qingdao, China

Op dag 3 werd de hele groep uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de Nurse TCM competition. We werden, geloof ik, meer gezien als internationale waarnemers dan als een stel pottenkijkers. De deelnemers trokken zich er ook geen zier van aan, dat er 20 man kwam binnenlopen. Ze gingen onverstoord door met hun examenonderdeel.

Voordat wij de examenzaal in mochten hebben we een tijd staan wortelschieten in een zaaltje, totdat we eerst op de gang mochten kijken naar het klaarzetten van de plateaus met examenattributen: cups, naalden, oornaalden, guasha-schrapers, alcohol, handontsmetting, etc. De nurses in diverse outfits, afkomstig van verschillende opleidingen, stonden of zaten geduldig in de gang te wachten op hun beurt. De nurses hopen door deze test in aanmerking te komen voor een baan in het ziekenhuis.

In de examenzaal stonden 6 bedden met 'patienten' in identieke streepjespyama's. Naast het hoofdeinde van elk bed een tafeltje met erachter een van de artsen, die ik op de 15e verdieping had gezien, plus een secondant. Soms keken er nog een paar mensen mee. De kandidaat stak een verhaaltje af, controleerde dan de naam van de patient en begon vervolgens met onderzoek en behandeling. Bij elk bed werd een ander TCM-onderdeel geexamineerd: cupping, prikken, guasha, ooracupunctuur, moxa en er werd ergens iets aan een buik gedaan.

Tot mijn schrik keek ik al foto's makend en rondkijkend ineens in de enorme lens van de fotograaf die ons Nederlanders aan het volgen was. Daar moet je toch even aan wennen.Na een kwartiertje kijken vertrokken we ieder weer naar onze afdeling. Het leek dr. Li Jie een goed idee als de NVA in Nederland ook zo'n competition gaat organiseren. Ik weet niet of ik dat nu serieus moet opvatten....

De foto's en mogelijk een filmpje komen er aan; ik heb weer even ruzie met het systeem. Kijk regelmatig onder de knop foto's.

Groeten van Wilma en Mia

1. Harm elsinga:
    4 juli 2013
    Beste Wilma,
    Beste Wilma,fantastisch zo'n reisverslag! Ik ben jaloers,
    want ik ben net drie dagen terug uit China, met alleen wat Iphonekiekjes waar ik niets mee doe...
    Heel veel succes en plezier in dat mooie en fascinerende land, en deze wens graag doorspelen aan alle andere deelnemers!
  2. Willemein:
    5 juli 2013
    doe de groeten aan de amerfoorters!! ik ben jaloers!! Volgende keer ben ik van de partij!! Groeten Willemein