1 juli: Het werk begint

1 juli 2013 - Qingdao, China

Maandagochtend half 8 in de taxibus naar het ziekenhuis. Deelnemen aan het verkeer is al een belevenis; je verwacht elk moment een botsing of gemangeld te worden door een grotere bus. Pas in de 7e rit, op dinsdagmiddag knalde er een auto voor onze bus op een ander. Op haar beurt duwt onze chauffeuse haar bus vastberaden dwars door een rij auto's heen of maakt een soort U-turn tegen het verkeer in om het ziekenhuis te bereiken.

Onze stage in het ziekenhuis begon met een welkomstbijeenkomst, waar gespeechd en veel geklapt werd en waar de regels werden voorgelezen. Daarna kregen we onze witte jas en badge en begon de rondleiding door het ziekenhuis. Van privacy heeft men hier nooit gehoord. Op de poli staan alle spreekkamerdeuren open en men vindt het heel gewoon als je met de hele bubs binnen stort. We werden conform het schema in groepjes meegenomen naar onze plek.

Mia en ik gingen met Mike en Djaja naar de 15e verdieping, naar de Acupunctuur afdeling, waar patienten opgenomen worden. Na een korte introductie en kennismaking met de artsen begon het echte werk. We zagen onder leiding van dokter Tai en dokter Qi een aantal patienten met aangezichtsverlamming en met de gevolgen van een herseninfarct. Er werd actieve deelname van ons verwacht over de diagnose, mogelijke puntkeuze en puntlocalisatie.

We waren aanwezig bij de behandeling van een patient met rugklachten en een jonge vrouw met gordelroos. Er werden aardig wat naalden gebruikt en het bloedend cuppen was indrukwekkend. Ik zie het mezelf niet direct doen in Huizen. Tussen de middag gingen we voor de lunch terug naar het hotel.

's Middags kregen we les in schedelacupunctuur.De tweede dag waren we op dezelfde afdeling. De ochtend begon met aanwezig zijn bij de bespreking van de patienten door de artsen, gevolgd door de grote ronde, waarbij professor Liu 40 patienten langs ging, de pols voelde en de tong bekeek en instructie gaf voor de behandeling. De rest van de dag kregen we les over enkel- en polsacupunctuur en zagen opnieuw de patiente met gordelroos, die flinke verbetering had van haar klachten, minder zwelling en nog maar weinig pijn. Morgen naar de polikliniek.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nienke:
    3 juli 2013
    Jeetje mam wat een belevenis en ervaring. Dat is nogal een andere standaard dan wij gewend zijn. Boeiend! X