2 juli: Foodstreet

2 juli 2013 - Qingdao, China

Voor dinsdagavond rees het plan: Foodstreet. Op weg lopend daarnaar toe keken we ons ogen uit: de enorme gebouwen, het verkeer, de wacht voor het stadhuis, stram in de houding, mensen (die op hun beurt ons weer interessant vonden) en vooral tegenstellingen: fraai en lelijk, gelikt en puinhoop, rijk en letterlijk straatarm.

Foodstreet is een aaneenschakeling van restaurants, met uitstallingen zee- en andere dieren (waaronder zijderupsen) en een barbeque met ventilator ervoor, waar alles op bereid werd. De wat fraaiere restaurants waren aan de linkerkant van de straat, de wat eenvoudigere rechts met er tussendoor bouwterrein en huizenblokken met binnenplaatsen waar je niet dood gevonden wilt worden. Aan het eind van de straat waren een paar massagesalons, waar een aantal van ons na het eten naar toe wilden.

We kozen een restaurant verderop, waar grote bakken rode rivierkreeften stonden en ander zeespul. We gingen buiten zitten en bestelden met handen en voeten en de Chinese gerechtenlijst van Qing-Bai een aantal gerechten, waaronder uiteraard rivierkreeft. En Tsjingtao bier natuurlijk. Marijke Fluitsma, onze moeder overste, doet dat met veel verve en als het moet in het Nederlands, waarbij ik mijn gebarentaal nog in de strijd gooide. Bij de kreeftjes kregen we plastic Gamma-handschoenen, maar ondanks dat werd het een zooitje. Maar lekker was het!

Na de maaltijd ging een groepje naar de massage, de rest liep terug naar het hotel.Van de massagegroep kregen we de volgende ochtend sterke verhalen van massages die grensden aan fysieke mishandeling. Daar waag ik me maar niet aan.

De helpdesk van Reislogger heeft me trouwens uitgelegd hoe ik de foto's moet temmen en foutjes uit reeds geplaatste teksten kan halen. De ruzie met de foto's is dus over. Waarvoor dank!

1. Esther:
    3 juli 2013