2 juli: Hygiene en gewoontes

2 juli 2013 - Qingdao, China

Het gebouw waar wij de afgelopen 2 dagen vertoefden is 2 of 3 jaar in gebruik. Waarschijnlijk zijn de ramen sindsdien niet meer gelapt en hoevaak er schoongemaakt wordt, geen idee. In de hoek van elke kamer staat een klein bezempje met daarachter een hoopje vuil. De patienten zijn afhankelijk van hun familie voor hun eten en drinken. Het nachtkastje staat meestal vol met eetgerei, thermoskan en zakken eten. Bezoek komt steevast met tassen voedsel het gebouw binnen. Vaak is het beddengoed een mengeling van ziekenhuislinnen en eigen spullen. Men neemt extra krukjes mee om op te zitten, want bij elk bed staat maar een klein krukje voor bezoek. Men ligt gekleed op bed. De 3-persoonskamers hebben een eigen badkamer met een normaal toilet. Tot onze stomme verbazing (en afschuw) is het toilet van de artsen en verpleging, waar wij op mogen (moeten...) een vreselijk hok. Het damestoilet zit op slot en dat beloofde naar ons idee een angstvallig schoongehouden heiligdom voor de dames, maar niets was minder waar. De stank beneemt je compleet de adem, zodra je er binnen komt. In de hoek staan wat emmers met gore moppen, om de vloer mee te doen, en jawel, achter de volgende deur zit een berucht Chinees hurktoilet. Brrr...
Vanochtend troffen we een wasrek met natte was van een patient aan in de oefenruimte voor de CVA-patienten. Dat is overigens niet meer dan een lege hal, waar de patienten zelf rondjes lopen, al dan niet bijgestaan door een professional. Aan die hal is een ruimte waar een kruidenstoombed staat. De slang waarmee dat bed/bad gevuld wordt ligt los door de gang van het spoelhok naar de stoomkamer. Wie naar de kamer wil waar het artsenoverleg plaatsvindt en wij les krijgen, moet over die slang heen. Wij zijn er al een paar keer in blijven hangen.
Overigens, de verpleegsters zien er met hun prachtige kapjes uit alsof ze zo uit een film over de aanval op Pearl Harbour zijn weggelopen.
De liften: ook al zijn er zo'n 8-10 liften, met 15 verdiepingen duurt het een eeuwigheid voordat de lift bij jou is. Want hij stopt op elke etage.Vooral op maandagochtend is het een ramp. Bovendien moet je oppassen dat je in de goede lift stapt, want sommigen stoppen op de even nummers, sommigen op de oneven. Er is een roltrap in de centrale hal, maar hoever die omhoog gaat hebben we nog niet ontdekt. Over het aantal mensen dat in een lift gaat zwijgen we maar.
De hygiene en de algemene situatie in de andere (en oudere) gebouwen schijnt een graadje erger te zijn.
We zijn benieuwd......